#Slim Brabant
Voortgang verkenning
In de verkenning #slimbrabant zoekt BrabantKennis naar de kansen en bedreigingen van een data-gedreven en data-gestuurde samenleving. De dataficitatie van de Brabantse samenleving stelt ons voor nieuwe uitdagende vragen.
De dataficatie van de Brabantse samenleving stelt ons voor nieuwe uitdagende vragen
Dat er zaken gaan veranderen, dát staat vast. De grote vraag is hoe we op de veranderingen gaan inspelen en of we ze weten in te zetten voor een duurzamer, socialer en gezonder Brabant.
De digitalisering van onze maatschappij, met als belangrijke drivers de opkomst van sociale media, het Internet of Things en het gebruik van mobiele apparaten, resulteert in een enorme groei aan data. Die grote hoeveelheden data worden door sommigen gezien als het nieuwe goud, door anderen als een bedreiging van de privacy of zelfs onze vrije wil. Big data zijn veelbelovend en angstaanjagend tegelijkertijd. De dataficatie van de Brabantse samenleving is daarmee niet goed of slecht, maar stelt ons voor nieuwe uitdagende vragen.
Wat hebben we gedaan?
Voor deze verkenning maakten we de krant ‘#slimbrabant’, publiceerden we het boekje ‘Open Data’ en organiseerden we de Vooruitdenkerslezing ‘Big Data’.
De krant #slimbrabant gaat over de enorme groei aan data die voortkomt 
uit de vergaande digitalisering van onze maatschappij. De krant staat 
vol verhalen, interviews en blogs over de voortrazende digitale 
revolutie.  
- 
                                                            
    
    
Provincie sluit convenant met Fontys
    In de media - 
                                                            
    
    
Boekje Let's Hack
    Publicatie - 
                                                            
    
    
Recap The Next Mobility Hack
    Terugblik - 
                                                            
    
    
Krant #slimbrabant
    Activiteit - 
                                                            
    
    
The Next Mobility Hack
    Activiteit - 
                                                            
    
    
Bijeenkomst Open uw data
    Activiteit - 
                                                            
    
    
Terugblik Vooruitdenkerslezing Big Data
    Publicatie - 
                                                            
    
    
Vlogs The Next Mobility Hack
    In de media - 
                                                            
    
    
Interviews Next Mobility
    Activiteit - 
                                                            
    
    
Vlog: Smart cities
    Activiteit - 
                                                            
    
    
Blog: Nú doorpakken
    Blog - 
                                                            
    
    
Blog: Serious gaming
    Blog - 
                                                            
    
    
Blog: Durf te dromen
    Blog - 
                                                            
    
    
Blog: Annexatie privé-domein?
    Blog - 
                                                            
    
    
Blog: Benut social media
    Blog - 
                                                            
    
    
Blog: Leer wat 'code' is
    Blog - 
                                                            
    
    
Blog: Breedband, mythe of waarheid?
    Blog 
Verkenning gestart op 10 maart 2017
In samenwerking met
In samenwerking met
Tessa Cramer is lector Designing the Future bij Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg. Tessa is een toekomstgerichte academicus. In haar werk neemt zij je mee in de mindset van de futurist.
Tessa biedt haar publiek toegespitste handvatten en instrumenten om zelf met de toekomst aan de slag te gaan. Zij schetst geen ongrijpbare toekomstbeelden maar legt het accent op de collectieve wijsheid van aanwezigen, met als doel om het denken te verbreden over wat technologisch en maatschappelijk mogelijk is. ‘Ik wil zoveel mogelijk mensen helpen toekomstgeletterd te worden.’
Van jongs af aan heeft Tessa al een fascinatie voor de toekomst. ‘Ik kwam er vrij snel achter dat mijn fascinatie niet breed werd gedeeld. Zo viel het mij op dat toekomstdenken nauwelijks onderdeel was van curricula (zowel op de middelbare school als op de universiteit). Het is verwonderlijk dat we in tegenstelling tot terugkijken (geschiedenis), nauwelijks leren vooruit te kijken.’
Op de hoogte blijven over deze verkenning?
Meld je aan voor onze e-mailnotificaties over deze verkenning.
Succesvol ingeschreven