Brabant behoort tot de Europese top van innovatieve regio’s. Het ecosysteem van innoverende bedrijven en kennis- en onderwijsinstellingen in Eindhoven speelt daarin een grote rol. Zo is de TU/e koploper in gezamenlijk onderzoek met het bedrijfsleven, zij scoort uitzonderlijk goed in vergelijking met andere spelers in Europa.
Maar om concurrerend te blijven zal er op meer plekken in Brabant intensiever samengewerkt moeten worden tussen onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven. Zo weten Tilburg University en hbo-instellingen als Avans Hogeschool, Fontys Hogescholen en NHTV Breda het bedrijfsleven nog onvoldoende te vinden met hun onderzoek. Het is belangrijk dat ook zij van trendvolger, trendsetter worden. Dat vraagt om een cultuurverandering. Omgekeerd zal het bedrijfsleven het onderwijs actief moeten opzoeken en nog veel meer in kennis moeten investeren. Als bedrijven meer zouden samenwerken met onderwijsinstellingen is dat niet alleen een voordelige manier om projecten te realiseren, het verbetert ook de kwaliteit van het onderwijs en het zorgt voor een betere aansluiting op de arbeidsmarkt.
Conclusie: willen we mondiale voorloper blijven, dan is er werk aan de winkel. De werkwijze van onderwijsinstellingen moet op de schop. Samenwerking in de regio kan niet geregeld worden vanuit Den Haag.
Wij onderzochten de status quo van het Brabants beroeps- en wetenschappelijk onderwijs en komen met drie heldere aanbevelingen om die cruciale verandering in gang te zetten in de longread ‘Kennis maken met de regio’.