Op 24 augustus 2016 vond de derde etappe plaats van Expeditie Mind the Gap! Isis Boot verkende samen met Josse de Voogd Etten-Leur, Sint Willebrord en Roosendaal.
Meters maken door het midden
door Isis Boot
Na de eerste etappe met Josse de Voogd in Breda, vervolgen we in etappe 3 vanaf Etten-Leur de weg naar Roosendaal. Opnieuw blijkt de markt een waardevolle plek voor ontmoeting. Met een kopje koffie uit de thermosfles, observeren we de weekmarkt in Etten. Hoewel Etten-Leur niet als kosmopolitische metropool bekend staat, zien we een rijke diversiteit van mensen in alle kleuren, maten en kledij aan ons voorbij trekken. We maken een praatje met twee geboren Ettense dames. Toen haar man overleed werd ze lid van de Katholieke Bond vertelt één van hen. De activiteiten en uitstapjes geven afleiding en gezelschap en de kerk vervult dan ook voornamelijk de rol van sociaal netwerk voor haar.
Bij dit begin in Etten-Leur komen we ook direct een duidelijke scheidslijn tegen: het is al geruime tijd één gemeente, maar van oudsher is er strijd tussen Etten en Leur. Hoewel dit zich soms uit in conflict, spreekt het ook van een sterke plaatsidentiteit en verbondenheid. Daar waar de voormalige dorpen elkaar raken is het contrast het grootst, terwijl naar buiten toe, het land in, de grenzen juist diffuser worden – en zo ook de identiteit. “Mijn man kwam eigenlijk uit Leur.. maar wel aan de (buiten)rand hoor..” Wat toch minder ‘erg’ is.
Een paar kramen verder knopen we, onder het mom van de aanschaf van een zak kersen, een gesprekje aan met de marktkoopvrouw. Met haar fruitkraam komt ze ook op verschillende markten in Breda, waarbij haar de verschillen tussen de diverse wijken opvalt. Die verschillen weerspiegelen zich ook in haar handel want afhankelijk van de plek verkopen verschillende producten het best. Inmiddels weet ze dan ook precies wat ze hier kan verwachten: “In Etten let men op de kleintjes”.
De weg vervolgt zich via een nieuwbouw winkelcentrum een paar straten verder. Het valt ons op hoe inwisselbaar deze zou kunnen zijn ten opzichte van andere winkelcentra verspreid over het land. Ook realiseren we ons dat waarschijnlijk de meerderheid van de Nederlanders in dit soort omgevingen vertoefd. De anonimiteit van de plek maakt dat je er zo aan voorbij zou gaan wanneer je er geen gericht doel hebt. Toch representeert deze plek daarom misschien wel het beste hoe het dagelijks leven van veel Nederlanders eruit ziet.