Trend: sociale innovatie

Kiem #4: Sociale innovatie

De vierde kiem van Het Nieuwste Brabant 'Voorbij de triple helix' staat in het teken van de burger, die een steeds nadrukkelijkere plaats opeist in het innovatieproces.

Download publicatie

Maatschappelijke vraag stukken vragen nadrukkelijk om betrokkenheid van de burger.

  • Bert van Helvoirt - initiatiefnemer MCSI Tilburg

Het nieuwste Brabant is een samen innoverend Brabant. Internet, sociale media en nieuwe, toegankelijke doe-het-zelftechnieken zoals 3D-printing, sensoren en crowdfunding maken het allemaal mogelijk. Wij burgers kunnen hierdoor onszelf organiseren, we kunnen zelf kennis ontwikkelen – en dat alles met een enorme dynamiek: snel, flexibel en wendbaar. Zo gaan we een steeds grotere rol spelen in innovatieprocessen en bij het produceren van goederen en diensten.

De combinatie van nieuwe digitale technieken en betrokkenheid van de burger zorgt ervoor dat nieuwe vormen van samenwerken en innoveren ontstaan.

Bert van Helvoirt vertelt over het Midpoint Center for Social Innovation (MCSI), een broedplaats van innovatie, waar ruimte is voor toeval en waar door kruisbestuiving interessante projecten kunnen ontstaan. Het MCSI is een experiment, dat letterlijk en figuurlijk tijd en ruimte nodig heeft. Waarbij ‘laten, niet doen’ – ruimte voor georganiseerd toeval – misschien wel belangrijker is dan ‘ingrijpen, handelen’.