Essay Sociale media: splijter of verbinder?

Essay Sociale media: splijter of verbinder?

Brabanders zijn steeds actiever op sociale media. Voor overheden en maatschappelijke organisaties is dat interessant: door sociale media beter te benutten kunnen ze inspelen op (dreigende) tegenstellingen. Maar ook geeft het burgers zélf mogelijkheden om de dialoog aan te gaan met elkaar en/of met hun overheid.

Sociale media nemen steeds meer de rol van het praatje bij de bakker over.

  • John Rozema en Ad Schalkx - onderzoekers

Brabanders zijn steeds actiever op sociale media. Er is sprake van een enorme toename van het dagelijkse socialemediagebruik. Alledaagse prietpraat, actualiteit en stevige discussies: alles wordt gedeeld en bediscussieerd op sociale media. Opvallend is dat Brabanders de virtuele discussie niet op de spits drijven. Ze praten op sociale media minder over tegenstellingen in de samenleving dan de gemiddelde Nederlander. Dat haalt het populaire idee onderuit dat sociale media leiden tot polarisatie.

Als je beter wilt begrijpen wat mensen drijft/motiveert, zul je niet alleen naar de actualiteit, maar ook naar het sentiment en de sociale ontwikkeling op sociale media moeten bekijken. De combinatie met het meten van dreiging kan helpen om mogelijke sociale spanningen vooraf te zien aankomen, zoals tijdens het stevige gesprek over vluchtelingenopvang in Steenbergen aan het begin van 2016. Voor overheden en maatschappelijke organisaties is dat interessant: door sociale media beter te benutten kunnen ze inspelen op (dreigende) tegenstellingen en daar beleid op afstemmen. Maar ook geeft het burgers zélf mogelijkheden om de dialoog aan te gaan met elkaar en/of met hun overheid. Zo kan het virtuele praatje bij de bakker zijn rol ‘als praatje in de samenleving’ weer vervullen.

Leesgierig? Lees en download hier het laatste boeiende deel in onze reeks!

IN DE KIJKER

Spandoek turnvereniging 'Beloofd is beloofd. Waar moeten wij nou heen'?

Foto's: Marc Bolsius

Betrokkenen

John Rozema

John Rozema

John werkt bij HowAboutYou dat allerlei analyses op basis van sociale media gegevens maakt. Zo kijkt hij voor BrabantKennis naar mogelijke scheidslijnen in Brabant die op social media naar voren komen.
Ad Schalkx

Ad Schalkx

Als machinebouwer (Philips) en later als procesbeheersings-, bedrijfspsychologisch en sociaal adviseur ontwikkelt Ad software voor het terugkoppelen van ontwikkeling (leren) van groepen, gemeten in taalgebruik in social media of e-mail verkeer.

Bekijk event