CultuurCafé#3: Moderne tradities

CultuurCafé#3: Moderne tradities

Met 'CultuurCafé #3: Moderne tradities' organiseerde BrabantKennis 26 maart 2019 een goed gesprek over de mens als maker. Ambacht is weer sexy. Ambachtsscholen mogen weer. En ook in de kunsten beleeft het ambacht een terugkeer. Is hier sprake van een onomkeerbare trend? Hoe zit het eigenlijk met de balans tussen hoofd en hand in Brabant?

Ambacht is weer sexy!

Ruben Maes trapte 'CultuurCafé #3: Moderne tradities' af in de mooie zaal van creatieve hotspot Brandpunt in Breda. Een inspirerende avond over ambacht en innovatie, over traditie en moderniteit, over analoog en digitaal.

Hoogleraar wijsbegeerte, Gabriel van den Brink, nam ons mee terug in de tijd om de (westerse) opvatting van vooruitgang in de kunst te duiden. Moderniteit in de kunst gaat uit van oudsher uit van verwerping van de traditie. Van avant-garde en revolutie, in plaats van ambacht en evolutie. De opvatting dat vooruitgang in de kunst per se ten koste gaat van tradities heeft lang standgehouden. Maar het dictaat van de conceptuele kunst wordt door steeds meer makers in Brabant doorbroken.

Vervolgens interviewde Ruben Mandy den Elzen (kunstenaar) en Florian de Visser (ontwerper) over of zij hun werk als ambacht zien en hoe zij dat weten te combineren met innovatie. Nadine Roestenburg, onderzoeker en zelf een kind van de digitale revolutie, sloot de avond af met haar column 'Analoog en digitaal zijn beide even sexy'. 

Een uitgebreide terugblik vind je hier.

gespreksleider

Ruben Maes
&MAES

Ruben Maes

Ruben is oprichter van &MAES en is strategisch adviseur voor bestuurders, directies en management van publieke organisaties. Tevens werkte hij voor BNR Nieuwsradio en was hij redacteur van PM Den Haag.

sprekers

Gabriël van den Brink

Gabriël van den Brink

Gabriël is hoogleraar wijsbegeerte bij Centrum Èthos aan de Vrije Universiteit. Daarvoor was hij hoogleraar maatschappelijke bestuurskunde aan Tilburg University. Onlangs verscheen het boek 'Waartoe is Nederland op aard?' van oa zijn hand.
Mandy den Elzen

Mandy den Elzen

Mandy is visueel kunstenaar en haalt haar inspiratie uit de natuur. Maar waar in de natuur vorm en functie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, scheidt Mandy het materiaal van zijn oorspronkelijke functie en geeft het een nieuwe verschijningsvorm.
Nadine Roestenburg

Nadine Roestenburg

Nadine onderzoekt aan de Fontys Hogeschool de impact van digitale technologie en internet op kunst, design en samenleving. Zelf een kind van de digitale revolutie schreef ze er een boek over: ‘Van meme tot mainstream'.
Florian de Visser

Florian de Visser

Florian studeerde af aan de Design Academy, richting Man & Public Space. Nu ontwerpt hij 'site stories', in de vorm van scenariomaquettes, videocollages, verhalenwijzers of een (im)materialenbibliotheek. Zijn projecten helpen je ergens thuis te voelen.

Wij verkennen de toekomst van het Brabantse plattelandschap.

Heb je tips voor ons?