..
Publicatie

Jaarverslag: Horizon 2015-2016

In de (jaarlijkse) horizon blikt BrabantKennis terug en kijkt vooruit. De horizon bevat een beeldend verslag van onze activiteiten en publicaties. Door QR-codes en Layar te scannen komen ze via je mobiel of tablet in beeld en geluid tot leven!
quote
Kennis als katalysator kennis als investering in de toekomst
- Joks Janssen - directeur BrabantKennis

De Brabantse economie en samenleving drijven op kennis. Kennis van bewoners, bezoekers en bedrijven. Die kennis is alleen van waarde wanneer ze wordt gedeeld. Anders dan geld, vermenigvuldigt kennis door het te delen. Het kost niets en je krijgt bijna altijd iets waardevols terug. Met BrabantKennis ontwikkelen we kennis over de toekomst van onze regio, om die kennis vervolgens te delen met een zo breed mogelijk publiek.

Kennis niet als doel op zich, maar als katalysator van maatschappelijke innovatie en vernieuwing. In de chemie is een katalysator een stof die de snelheid van een reactie beïnvloedt, zonder zelf verbruikt te worden. Wij hebben ook in 2015 ondervonden dat in de Brabantse ‘chemie’ kennis de ultieme katalysator is. Tijdens de drukbezochte Trendnacht over robotisering bijvoorbeeld, waar we met topwetenschappers en -ondernemers discussieerden over de effecten van steeds slimmere machines in de industrie, landbouw en zorg.

De trendnacht had een katalyserend effect op de Brabantse hoger onderwijsinstellingen, die hierin een aanleiding zagen een unieke collegereeks over de robotsamenleving te starten. Zij zien een taak weggelegd om zich met hun studenten voor te bereiden op de robotsamenleving. En de kennis die studenten in de collegereeks opdoen, komt straks ook weer ten goede aan Brabantse bedrijven en instellingen. Kennis als investering in de toekomst.

In deze tweede horizon blikken we terug op 2015 en kijken we vooruit naar 2016.

58dbb212bdd67