Interviews Next Mobility

Interviews Next Mobility

Als onderdeel van de verkenning #slimbrabant organiseerde BrabantKennis The Next Mobility Hack, een open data experiment waarbij we op zoek gingen naar creatieve en intelligente oplossingen voor vervoer in Brabant.

Hoe ziet die toekomst van verkeer en vervoer er eigenlijk uit? Wat zijn de kansen en uitdagingen voor mobiliteit in Brabant?!

Innovatiejournalist Amanda Verdonk ging in aanloop naar The Next Mobility Hack in gesprek met diverse Brabantse experts. Lees de zeven interviews hieronder.

Interview 1: één app voor de ultieme reisvrijheid

Overheden moeten niet teveel in de weg lopen. Mobiliteit zit gevangen in concessies, regels en abonnementen.

  • Maarten Neeskens - co-founder - Beamrz en Isensit

Al je vervoer regelen met één app, zo ziet mobiliteitsondernemer Maarten Neeskens de toekomst. Hij werkt aan een platform dat mensen meer reisvrijheid geeft en de kosten van verschillende vervoersvormen inzichtelijk en vergelijkbaar maakt. Vanwege die vrijheid en kosten zullen deelauto’s een groter onderdeel van de mobiliteitsmix worden, denkt Neeskens. Leesgierig?

Interview 2: Liever niet meer asfalt draaien

Wij gaan niet langer zelf alles bedenken, we staan open voor initiatieven

  • Mario Jacobs - wethouder - gemeente Tilburg

De gemeente Tilburg werkt aan een nieuwe mobiliteitsaanpak. Daarin wordt het roer radicaal omgegooid: infrastructuur is niet langer leidend, wel de stimulering van communities die alternatieve oplossingen voor mobiliteit bedenken, zoals fietssnelwegen en intelligente transport systemen. Wethouder Mario Jacobs over deze transitie... Leesgierig?

Interview 3: Informatierevolutie zet mobiliteit op z’n kop

De overheid moet geen speler op de markt worden, maar de enabler.

  • Hans Brouwhuis - site manager - NXP

‘We zitten middenin een informatierevolutie,’ betoogt Hans Brouwhuis van NXP. Bij de Eindhovense chipmaker zet hij zich al ruim dertig jaar in voor innovatie en de relatie met de regio. De huidige ‘hyperconnectivity-golf’ zorgt voor nieuwe, flexibele en integrale vormen van mobiliteit. Brabant moet zorgen voor een ecosysteem waarin deze initiatieven succesvol kunnen opbloeien. Leesgierig?

Interview 4: Busvervoer moet op de schop

Als er geen collectieve vraag is, dan moet je dat erkennen en zoeken naar andere mogelijkheden.

  • Anne Koot - OV-specialist - Goudappel Coffeng

OV-specialist Anne Koot van bureau Goudappel Coffeng brengt de ongemakkelijke waarheid: op de bus zitten de meeste mensen letterlijk en figuurlijk niet meer te wachten. Zij begeleidt gemeenten en provincies bij de transitie van het openbaar vervoer. ‘Op plekken waar het OV het in de huidige vorm niet meer kan waarmaken wordt het tijd om dat te erkennen.’ Leesgierig?

Interview 5: Slimme digitale transformatie

De digitale stad of ‘smart city’ zou er dus weleens fundamenteel anders uit kunnen zien dan we ons nu voorstellen...

  • Ron Bos - verkeersplanoloog - gemeente 's-Hertogenbosch

Smart city. Uberificatie. Digitale disruptie. Allemaal termen waar iedereen wel over heeft gelezen of gehoord. Er waait een wind van vernieuwing door de planologie. Dat ICT daar steeds meer impact op gaat hebben is duidelijk, maar hoe…? We kunnen steeds meer met minder oppervlak. Op het gebied van mobiliteit echter lopen we hier nog mee achter... Leesgierig?

Interview 6: Maak er een spelletje van!

Je krijgt een Nokia-moment als je te lang met verouderde technologie doorgaat.

  • Paul van de Coevering - lector Urban Intelligence - NHTV

Volgens Paul van de Coevering, lector Urban Intelligence van de NHTV, richt het vervoer van de toekomst zich niet alleen op zelfrijdende auto’s maar ook op een slimme combinatie van bestaande vervoerswijzen. Hoe zorg je ervoor dat niet iedereen op dezelfde tijd op dezelfde plaats wil zijn? ICT-toepassingen met gaming-elementen kunnen soelaas bieden. Leesgierig?

Interview 7: Vooroplopen met de slimme auto

Met slimme auto’s kunnen op termijn borden en misschien zelfs vangrails weg. Ook 80% van de verkeerslichten kan verdwijnen.

  • Carlo van de Weijer - directeur Smart Mobility - TU/e

Volgens Carlo van de Weijer rijdt de slimme auto een zonnige toekomst tegemoet, over prachtige snelwegen zonder ontsierende borden en vangrails. Deze auto is immers zeer schoon, zuinig, inherent veilig en steeds goedkoper. De directeur Smart Mobility aan de TU Eindhoven is een van de auteurs van Het Nieuwste Cahier: Mobiliteit in Brabant. Maar slimme mobiliteit vraagt wel om een andere rol van de overheid, waarschuwt hij. Leesgierig?

Betrokkenen

Amanda Verdonk

Amanda Verdonk

Amanda is innovatiejournalist en schrijft over wetenschap, innovatie, technologie en duurzaamheid voor uiteenlopende opdrachtgevers, variërend van kennisinstellingen en overheden tot vakbladen en publieksbladen.